Stefan cel Mare iesind incoronat dintr-un tablou, cu o cupa de sampanie in mina, pentru a ciocni cu ’’tovarasii’’. O expresie a compromisului absolut la care au ajuns unii dintre artisti in perioada comunismului, ar spune unii, sau a devotiunii oarbe fata de acesta, gratie careia orice filtru critic era anulat, gasesc scuze altii.
Cunoscutul pictor iesean Dan Hatmanu, autorul tabloului mai sus descris, Sabin Balasa, Zamfir Dumitrescu, presedintele actual al Uniunii Artistilor Plastici, si multi altii nu surprind pe nimeni acum cu aceste tablouri reunite in expozitia de la Palatul Parlamentului. Faptul ca acestia au omagiat regimul si pe conducatorii sai chiar a fost transformat la vremea respectiva intr-un titlu de glorie.
Intre autorii unor lucrari cu aceasta tematica se afla insa nume despre care putini si-ar fi imaginat ca s-ar putea deda la arta compromisului, fie el cit de mic. Venerabilul sculptor sucevean Ion Irimescu sau regretatul Corneliu Baba si-au facut si ei loc pe aceasta lista.
Artistul avea dreptul sa aleaga
„Ideea unei astfel de expozitii plutea in aer de multa vreme in rindul celor care au avut in acea perioada o relatie cu domeniul artelor vizuale.
Oricit de detasat ai fi, aceasta poate fi insa perceputa ca o reactie a generatiei mai tinere fata de cea care a trait in acea epoca si aduce putin a pedeapsa", apreciaza criticul de arta Tudor Octavian, considerind ca 15 ani nu sint suficienti pentru „a privi cu zimbetul pe buze si cu intelegere" aceasta „opera" la care au pus umarul majoritatea artistilor.
Zimbetul stirnit de alegoria reprezentata de tabloul lui Dan Hatmanu ingheata insa definitiv atunci cind afli ca nimeni nu-i obliga in cele din urma pe artisti sa semneze „pactul cu diavolul". „E bine sa se stie cine a slavit vechiul regim fiindca pentru oricare a existat posibilitatea