Mecanismele pietei de arta urmeaza logica si politica economiei de piata. Ca atare, ca orice produs supus regulilor economiei de piata, arta este ceruta, cautata sau oferita in functie de modul cum este promovata si intretinuta imaginea unui autor si a operei sale. Unul dintre pictorii romani importanti care s-a impus pe piata noastra de arta - lucrarile sale vanzandu-se, la casele de licitatie, cu preturi cuprinse intre 1.000 si 5.000 de euro -, este Rudolf Schweitzer -Cumpana (1886-1975).
Pe aceasta tema am purtat un dialog cu dr. Zoe Apostolache-Stoicescu, cu o indelungata experienta de muzeograf, presedinta Fundatiei "Rudolf Schweitzer-Cumpana" al carei scop este, in primul rand, acela de a promova arta pictorului, importanta personalitate a artei si culturii interbelice. "Renumele sau in epoca a determinat-o pe Regina Maria sa-i viziteze atelierul, in 1927. A pictat la Palatul Regal, alaturi de marile nume ale artei romanesti, in fosta sufragerie regala - frescele «Bogatiile patriei». Sunt bucuroasa sa constat, si imi confirma atat criticii de arta cat si negustorii de arta, ca un rol important in crestetea cotei artistului l-a avut si activitatea Fundatiei. Din 1996, anul infiintarii, pana astazi am organizat noua expozitii, fie in colaborare cu institutii de arta sau colectionari, fie independente - gazduite de diverse muzee. Am starnit si interesul muzeelor de a face expozitii cu asemenea colectii. Amatorii de arta, din tara si din strainatate se intereseaza de pictor. Si surprizele nu au lipsit. In urma cu cinci ani, dupa expozitia de la Muzeul de Istorie a Romaniei, un tanar vizitator din Alba Iulia, ajuns acasa, a propus muzeului din orasul sau valorificarea colectiilor Schweitzer-Cumpana. Este o poveste foarte impresionanta. Prietenul de suflet al pictorului a fost un preot catolic, un om cu o cultura extraordinara, reverendul Gustav Muller, doctor