Criza autocarelor provocata de autoritatile spaniole a avut si un merit, a inventat o noua meserie: calauza de romani. Contra unor sume respectabile, retele de "carausi" incearca sa-i bage in Spania pe romanii care atarna pe langa frontiera franco-spaniola. Unele calauze ii transporta in masini cu numar de Germania, altii, prin munti, pe linia drumurilor forestiere.
Politia spaniola obliga firmele de transport romanesti sa-si verse clientii respinsi in localitatile Village Catalan sau Perpignan, aflate pe partea franceza a frontierei. "Respinsii" mai bogati campeaza pe la hotelurile si pensiunile din oraselul Perpignan, iar romanii care nu prea au euro atarna prin gara aceluiasi orasel sau langa benzinaria din Village Catalan.
Nici ei nu stiu prea bine cum vor intra pana la urma in Spania, dar spera sa gaseasca o solutie, solutie care apare contra cost, ba, pe deasupra, mai e si riscanta. Pe cand vedeam ce se intampla cu romanii aflati in fata garii, am fost agatati de un personaj cu o mutra trista. "Io’s Sfantu’. Nu fumez, nu beau, nu fur, nu mint. Is credincios, da’ tre’ sa mananc, 200 de euro si va duc in Spania."
Romani, bulgari, afgani, cu totii suntem germani. Sfantu’ intr-adevar nu bea, dar ii place sa manance jambon frantuzesc, asa ca s-a lasat cinstit de noi. E din Buzau, ca si domnu’ Vali, seful lui. Domnul Vali mai are drept salariati alti doi recrutori si trei soferi. Ideea lui a fost simpla: cumpara si vinde saptamanal masini cu numere de Germania, Franta sau Spania.
Recrutorii se duc prin zonele unde sunt "respinsii" si incepe negocierea. Pretul pentru o incercare de trecere variaza intre 50 si 200 de euro, depinde de la om la om. In orice caz, cu doar 50 de euro poti sa ajungi numai la Girona, localitatea spaniola de granita, de unde te descurci. Cu 200 de euro, oamenii lui Vali te scapa la Barcelona, un