Situatia financiara dificila in care se afla compania de infrastructura CFR SA transmite unde de soc in intregul sistem feroviar. Aflata in pragul colapsului, societatea asteapta sa fie din nou sprijinita de stat. Insa acest sprijin este sub semnul intrebarii.
Datorii de mii de miliarde de lei, infrastructura degradata, angajati platiti prost, contracte paguboase si investitii nejustificate – aceasta este imaginea companiei nationale de cai ferate CFR SA la sapte ani de la infiintare.
Impasul in care se afla administratorul celor peste 22.000 de kilometri de cale ferata din Romania este atat de mare incat nici ministrul transporturilor, Gheorghe Dobre, nu-si mai poate ascunde ingrijorarea.
"Cand am preluat ministerul, societatea de infrastructura era in stare de faliment", afirma Dobre, care are o experienta de peste 30 de ani in domeniul feroviar. Cum s-a ajuns aici, nici noului ministru nu-i vine sa creada.
In 1998, cand a fost infiintata in urma reorganizarii fostei SNCFR, societatea de infrastructura a pornit la drum cu un bilant curat. "Problemele majore au aparut in perioada 2001-2003, cand societatea era condusa de Mihai Necolaiciuc", spune Voicu Sala, presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva.
De numele fostului director general al CFR SA se leaga mai multe inginerii financiare care l-au adus, in cele din urma, in fata justitiei si chiar in atentia Oficiul European de Lupta Antifraunda (OLAF). Fostul ministru Miron Mitrea l-a demis pe Necolaiciuc imediat dupa inceperea anchetarii sale penale, dar era deja prea tarziu.
Astazi, cand "gaurile" financiare produse la acea vreme provoaca puseuri in intregul sistem feroviar, ministrul Gheorghe Dobre incearca sa inteleaga cum a coabitat predecesorul sau cativa ani cu Mihai Necolaiciuc fara sa vada ce se intampla la CFR SA.
Compa