Criticat de analistii economici si de oamenii de afaceri deopotriva, Codul Fiscal, a fost adoptat ieri de Guvern, cu o saptamana inaintea intrarii in vigoare. Nu fara surprize neplacute pentru unii, precum accizele la autoturismele cu motoare sub 1.601 cmc si cresterea mai consistenta a acestei taxe la toate categoriile de masini.
Vor fi afectati, in mod direct, posesorii de autoturisme, care vor fi obligati sa plateasca cu peste 1.500 lei litrul de benzina fara plumb si motorina, si cu peste 2.900 lei litrul de benzina cu plumb. Celelalte accize au crescut, in medie, cu 13,5%.
Regula carpelii, aplicata unitar
Dupa cinci variante de modificare a Codului Fiscal, care, pe masura trecerii timpului au devenit tot mai cuprinzatoare in ceea ce priveste baza de impozitare, Guvernul a mai gasit ceva de taxat: masinile cu capacitate cilindrica sub 1.601 cmc.
Pornind de la definitia data accizelor, este evident ca in ritmul in care acestea sunt introduse si majorate, produsele la care se aplica au toate sansele sa devina de lux. Astfel, autoturismele din productia interna se vor scumpi cu 1%, adica nivelul nou-introdusei accize.
Ce-i drept, aceasta este cea mai mica majorare a acizei, al care vor ajunge la 2,5 % pentru autoturismele cu motoare intre 1.
601 si 1.800 cmc (pentru cele noi) si de 5,5% pentru cele second-hand.
Pentru masinile noi pe benzina, cu capacitate cilindrica intre 1.801 si 2.000 cmc, se va plati o acciza de 4%, iar pentru cele vechi, de 10%. Pentru motoare de peste 2.500 cmc, acciza va fi de 12%, iar pentru cele rulate de 34%. Autoturismele noi cu motoare Diesel vor fi taxate, in functie de capacitatea cilindrica, cu accize cuprinse intre 1 si 12%, iar cele rurale cu 2,5% pana la 34%.
Nu trebuiesc uitate nici scumpirile in lant generate de scumpirea carburantilor, f