Remarcam, in cadrul rubricii consacrate Muzeului Colectiilor de Arta din Calea Victoriei nr. 111, valoarea patrimoniului existent - circa 10.000 de lucrari de arta - condamnate, din lipsa spatiilor de expunere, sa ramana, in mare parte, inchise in depozite.
Printre cele 14 colectii prezentate publicului (din 44 detinute de institutia amintita) se afla si Colectia "dr. Emanoil Romulus Anca si Ortansa Dinulescu Anca" despre care se spune ca "desi nu s-a numarat printre marile ansambluri artistice private, s-a bucurat de pretuirea generala a cunoscatorilor".
Va propunem, prin intermediul ghidului muzeului din Calea Victoriei - 111, o incursiune in istoria constituirii colectiei si o calatorie in universul creat de maestrii picturii romanesti ante si interbelice, nume ce figureaza in donatia facuta statului de catre familia de colectionari.
O data cu stabilirea sa in Bucuresti, incepand cu 1944, dr. Emanoil Anca (1898-1988) se integreaza in viata cultural-artistica a Capitalei, interesul sau pentru artele plastice crescand sensibil.
Este sustinut permanent de sotia sa, Ortansa, cu care impartasesete aceleasi gusturi in ce priveste atractia fata de creatorii autohtoni, fiecare avand alte preferinte.
Dr. Emanoil Anca se simte mai aproape de pictura lui Theodor Pallady, a carui viziune in "spiritualizarea materiei si in compunerea cerebrala a imaginii" il fascineaza. Sotia sa il pretuieste pe Gheorghe Petrascu pentru "concretetea obiectelor" si transpunerea lor pe panza "in culori dense, saturate de senzualitate".
Asa au ajuns in colectia familiei piese reprezentative din creatia lui Nicolae Grigorescu ("Ciobanas"), Gheorghe Petrascu ("Natura statica cu mere", "Peisaj cu moara"), Nicolae Darascu ("Curte taraneasca"), Nicolae Tonitza ("Peisaj la Balcic"), Francisc Sirato ("Targ dobrogean"), Jean Al. Steriadi ("Peisaj de tara"), Dimitr