Femeia sta dreapta in scaun, fara sa se sprijine de spatar, cu privirea atintita cand pe vioara, cand pe dirijor. Sala este plina, dar nu se aude nici cel mai mic zgomot. Arcusul fuge pe corzile incarcate de muzica ce tine spectatorii in transa - unii inchid ochii si parca dispar pentru o clipa din realitate. de IOANA MOLDOVEANU RESPONSABILITATI. "A fi concert-maestru inseamna a fi seful orchestrei, imediat dupa dirijor, inseamna a coordona 103 instrumentisti, cat are Filarmonica "George Enescu", spune Anda Este muzica viorii construite de Nicola Galiano, fiul napolitanului Alessandro Galiano, elev al marelui lutier Antonio Stradivari. Cea care plimba cu maiestrie arcusul pe coarde este Anda Petrovici, prima femeie concert-maestru a Filarmonicii "George Enescu", infiintata in 1968. Din cei 51 de ani, 44 i-a trait cu vioara si arcusul in mana. S-a vazut inca de la gradinita ca are ureche muzicala, iar mama a incurajat-o sa faca aceeasi scoala ca si ea.
SANSA VIETII. In meseria de instrumentist reusesc de regula copiii ai caror parinti sunt muzicieni, spune violonista, dar tatal ei era ziarist, iar mama asistenta de ocrotire (se ocupa de educatia tinerelor mame - n.r.). Ei n-au stiut catre ce profesori sa-si indrume copila, iar soarta acesteia a stat in noroc, "destul de trist", pentru ca Anda a schimbat in decurs de doi ani nu mai putin de sapte profesori. In clasa a III-a intamplarea a facut sa ajunga eleva profesoarei Aniela Beldi, care, impreuna cu sotul ei, profesor universitar la Conservator, i-au fost micutei violoniste "parinti adoptivi", de-a lungul intregii sale cariere. Amintirea profesoarei ii umple ochii de lacrimi: "Era frumoasa, cocheta, o bruneta micuta de statura, eleganta, ambitioasa si muncitoare. M-a simtit ca am talent, dar mi-a spus: nu stii nimic, trebuie sa o luam de la inceput". Iar micuta violonista s-a pus pe invatat. "A fost sa