În vara anului 2004, mai mulţi angajaţi de la Muzeul Ţăranului Român au protestat împotriva desfiinţării a două săli create de Horia Bernea şi Irina Nicolau ("Ferestre" şi "Timp"). Cum dialogul cu conducerea MŢR a rămas fără rezultat, "cazul" a devenit public şi a generat manifestări de susţinere din partea societăţii civile şi a unor importante personalităţi culturale. Dilema veche a dedicat un număr special problemelor de la MŢR (nr. 32/2004), continuat de cîteva ecouri în numerele următoare. Între timp au avut loc alegeri, Ministerul Culturii are o nouă conducere, dar situaţia de la Muzeu pare să fi rămas aceeaşi. Una dintre sălile desfiinţate a fost, ce-i drept, refăcută, dar nu în forma iniţială, iar unii angajaţi ai MŢR avertizează asupra pericolului ca instituţia să-şi piardă prestigiul şi originalitatea şi să devină un muzeu oarecare, prăfuit şi anost. Publicăm în aceste pagini punctele lor de vedere, cu speranţa că ele vor genera nu atît dezbateri şi replici, cît identificarea soluţiilor pentru a rezolva, cît mai repede, probleme Muzeului. (n. red.)
Imediat după alegerile din decembrie, răzmeriţa de la Muzeul Ţăranului Român, începută în a doua jumătate a anului 2004, cunoaşte un moment de respiro. Protestatarii, care au elaborat şi expediat deja un nou memoriu către noul ministru al Culturii, îşi opresc acţiunile publice pentru a lăsa noii echipe conducătoare timpul de a se informa, de a evalua situaţia şi de a găsi o soluţie a conflictului în beneficiul instituţiei. Desigur, ultimul lor memoriu va primi un răspuns în termenul prevăzut de lege şi nu va fi ignorat cu aroganţă, ca cele din vremile de tristă amintire. Răbdare! Pînă la primirea răspunsului, muzeul funcţionează conform proiectului hăis-cea pe care, de patru ani, directorul general Dinu C. Giurescu îl implementează con brio. Specialiştii din echipa protestatară - să-i evocăm la încep