interviu cu Felix TĂTARU, managing director al agenţiei de publicitate GMP/MAP Felix Tătaru a creat, cu agenţia pe care o conduce, mai multe campanii de success - comerciale sau non-profit. De curînd, a obţinut prestigiosul premiu Golden EFI pentru campania lui Băsescu pentru Primăria Capitalei. A promovat, deci, şi brand-uri pasive - cum sînt cele ale produselor comerciale -, dar şi active - cum este cel al actualului preşedinte. Ni s-a părut interesant să purtăm o discuţie cu el pe tema brand-ului de ţară - un brand activ, şi el.
Cît de necesară este acţiunea de brand -uire a ţării? Este aproape esenţială. Dacă nu te ocupi tu de imaginea ta, cu siguranţă se va ocupa altcineva - evident, în interesul lui. E bine să-ţi controlezi imaginea şi să n-o laşi la voia întîmplării. Asta pentru că drumurile duc matematic către nişte indicatori de performanţă legaţi de investiţii străine, de exporturi sau de turism. Nemaipunînd la socoteală că avem nevoie să găsim acele rotiţe care, odată puse în mişcare, să descătuşeze nişte energii latente ale poporului acestuia. Energii care sînt evidente atunci cînd îi vezi pe oameni ieşind în Piaţa Universităţii să sărbătorească ceva. Acum sînt la voia întîmplării. Să ne închipuim cum ar fi ele dacă cineva ar veni să le canalizeze către ceva anume. Nu e mare lucru. Ne trebuie doar puţină consecvenţă - ceea ce românilor le lipseşte, din păcate. Trebuie doar să te ţii pe acelaşi drum, vreo zece ani, şi după aceea vei vedea că oamenii încep să creadă.
Surprize, surprize Dacă e aşa de important, de ce nu s-a făcut pînă acum? Pentru că e un fel de ctitorie. Procesul de branding al ţării este unul complex şi trebuie realizat cam 80% în interior şi de-abia 20% în exterior. Au mai existat iniţiative de creare a imaginii ţării, dar imediat au apărut interesele financiare. Bunăoară, ştim că în ultimii patru ani s-au cheltuit peste