Dr. Nicolae Oaca
Operatorii de retele virtuale de telefonie mobila (MVNO - Mobile Virtual Network Operator) pe scurt "operatorii virtuali" nu sunt noutatea anului 2005 si nici macar a acestui mileniu. Tonul a fost dat de Virgin Group din Anglia.
Dupa ce a acumulat experienta in operarea unei companii aeriene "virtuala", grupul Virgin condus de Richard Branson si-a extins ideia de afacere (inchirierea de infrastructura in vederea comercializarii de servicii) si in telefonei mobila.
In urma unui parteneriat (50%-50%) incheiat in iunie 1999 cu operatorul One-2-One (astazi T-mobile), Virgin Mobile isi lanseza serviciile pe 11 noiembrie 1999 sub marca proprie bazate pe reteaua T-Mobile.
La 3 luni de la lansare Virgin Mobile avea 0,5% din piata, pentru ca la mijlocul anului 2004 sa aiba 4.25m utilizatori, adica 8% dintr-o piata cu circa 52m utilizatori.
Intr-un raport publicat la finele lunii noiembrie 2003 de catre Oftel, autoritatea de reglementari de la acea vreme si care analiza reclamatiile facute de utilizatorii de telefonie mobila in perioada aprilie - septembrie 2003, Virgin Mobile era cel mai bine clasat cu 0,05 reclamatii/1000 abonati urmat de Vodafone cu 0,1 reclamatii si de Orange si T-Mobile fiecare cu 0,2 reclamatii.
Curios lucru, desi utiliza reteaua T-Mobile ai caror utilizatori au avut cele mai multe plangeri, Virgin Mobile s-a situat pe primul loc in acest clasament al calitatii serviciilor, fapt ce denota puternica influenta a factorului uman in relatiile cu clientii.
Ca urmare a succesului din Anglia si SUA, Virgin Group spera sa lanseze operatori virtuali in Canada (la 1 martie 2005), India, China, Mexic, Nigeria si Africa de Sud.
Succesul operatorului Virgin Mobile s-a datorat marci puternic focalizata pe tineretul in pas cu moda combinat cu tarife usor de inteles, Virgi