Din 2006 băncile nu vor mai putea vinde produse de asigurări prin reţeaua proprie. Bancherii mureşeni susţin că sunt pregătiţi pentru această restricţionare. Serviciul de încheiere a poliţelor de asigurare la credite va trebui externalizat. Directorii mureşeni nu se aşteaptă la creşterea costurilor de creditare la nivel de client.
Majoritatea băncilor care oferă produse de creditare la pachet cu asigurări prestează mai nou în subsidiar şi activitate de agent de asigurare, încasând din această activitate comisioane substanţiale. Odată cu elaborarea noilor norme de autorizare a agenţilor de asigurare, armonizate cu Directiva 92 a Comisiei Europene, acest lucru nu va mai fi permis, iar băncile care doresc să continue să opereze şi pe piaţa asigurărilor vor trebui să găsească soluţii alternative. Cea mai la îndemână este să externalizeze acest serviciu. Preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor, Radu Gheţea, a declarat recent că se va încerca obţinerea unei derogări în aplicarea directivei comunitare.
Pregătiţi sau nu?
Directorii de bănci care activează în judeţ nu sunt foarte îngrijoraţi de restricţia impusă din 2006. În ansamblu se pare că băncile au făcut deja paşi spre externalizarea serviciilor de asigurări. "Noi deja nu mai încheiem asigurări folosindu-ne de un contract cu o anumită societate de asigurări. Clientul, însă, poate opta pentru orice firmă de asigurări doreşte. Mi-e greu să mă pronunţ dacă ar trebui obţinută o derogare, este adevărat că fiecare bancă mare şi-a creat propria societate de asigurări. Clientul este liber să aleagă, iar costul ar trebui să primeze, din perspectiva clientului", spune Lucreţia Tudose, directorul executiv BCR Mureş.
Managerul Romexterra Bank, Ioan Marian, e de părere că tendinţa de dispersie a costurilor este benefică. "Nu cred că vor fi creşteri semnificative ale costurilor pentru credite la nivel de