Programul „Inimi pentru inimi", prin care cardiacii pot cumpara mai ieftin trei medicamente produse de aceeasi firma, ascunde, in spatele unei publicitati masive, un foarte precis interes comercial: cresterea fortata a vinzarilor. Si, implicit, fortarea Casei de Asigurari sa deconteze sume uriase, in detrimentul celorlalte afectiuni.
Trei medicamente destinate bolnavilor cardiovasculari au beneficiat anul trecut de o nesperata publicitate gratuita din partea guvernului, a CNAS, a citorva organizatii profesionale renumite, a unor fundatii si chiar din partea presei.
Pe spinarea acestor agenti publicitari, intr-un singur an, firma Novartis, a crescut vinzarile a trei medicamente - Cibacen, Lescol si Diovan - de citeva zeci si chiar sute de ori. Cresterea vinzarilor a fortat automat decontari din ce in ce mai mari din partea Casei, care suporta cel mai mult din pretul unui astfel de medicament.
Cu alte cuvinte, toti cei care platesc asigurarile de sanatate au finantat, fara sa stie, un boom de vinzari pentru o firma de medicamente. Ingenioasa metoda poarta numele de programul „Inimi pentru Inimi". Producatorul de medicamente Novartis, impreuna cu distribuitorii si farmaciile firmelor Farmexim si Mediplus, au semnat cu CNAS, in octombrie 2003, un soi de document numit „protocol".
Intelegerea anunta cresterea accesibilitatii bolnavilor de inima la terapia moderna propusa de cele trei medicamente, compensate deja de CNAS cu 65 la suta pentru Cibacen, respectiv cu 50 la suta pentru celelalte doua medicamente.
Programul presupunea ca CNAS sa mentina aceeasi compensare, iar 30 la suta din pret sa fie suportat de producator, distribuitor si farmacii. Cardiacii care erau prinsi in program urmau sa plateasca in farmacie doar diferenta de 5 la suta pentru Cibacen, respectiv de 20 la suta pentru Lescol si Diovan. Protocol