Ziua a doua a "festCO" a fost un dublu eveniment. Lansarea cartii "Mansarda la Paris cu vedere spre moarte" si reprezentatia piesei cu acelasi nume l-au impus pe cel mai jucat dramaturg roman contemporan: Matei Visniec.
de CLAUDIA DABOVEANU SCENA DESCHISA. Actorii TNC au dat un show de zile mari Desi nu l-a cunoscut personal pe Emil Cioran, Matei Visniec a simtit nevoia sa-i aduca un omagiu subiectiv prin piesa "Mansarda la Paris cu vedere spre moarte". Opera lui Cioran a fost suficienta pentru ca acesti doi mari oameni de litere sa comunice.
COASTA BOACII. Intalnirea, chiar daca au locuit amandoi multi ani in capitala Frantei, s-a produs abia cand Cioran a ajuns un personaj. O data prin trecerea sa in nefiinta, apoi prin rolul pe care-l are, chiar si dupa moarte, de unde "continua sa intrige si sa incite, din superba mansarda pe care si-a construit-o in acest ravnit edificiu numit patrimoniul cultural al umanitatii". Visniec abordeaza in a sa "Mansarda..." numeroase idei care l-au bantuit pe marele filozof roman inca inainte de plecarea din Romania, dar si in anii sai de glorie culturala din Franta: sinuciderea ca singurul motiv de a trai, destinul poporului roman, Coasta Boacii... Ca o ironie a sortii, Cioran isi aminteste de toate astea in rarele momente de luciditate pe care i le lasa cumplita maladie Alzheimer. Avem de-a face cu un Cioran sentimental, uman, duios, comic, indragostit, uituc... adica asa cum nu i-a placut sa fie perceput. In amurgul vietii, intrebarea obsesiva a copilariei si adolescentei sale, "Ã quoi bon dâavoir quitter Coasta Boacii?"/?, devine ratiunea - tardiva, poate - de a gasi un sens iubirii si urii pe care le-a nutrit mereu pentru locurile natale.
ARTISTI Regizorul Radu Afrim a stiut si a simtit asta. Impreuna cu trupa Teatrului National Cluj, a prezentat acest spectacol care a fost o mare bucurie pent