Cancelarul german Schröder si presedintele francez Chirac si-au exprimat recent la unison opozitia fata de o liberalizare totala a pietei serviciilor in cadrul Uniunii Europene, factor considerat de o importanta substantiala in competitivizarea performantelor europene in fata celor americane si asiatice.
Presedintele francez a respins liberalizarea proiectata de Comisia de la Bruxelles, declarand ca totul trebuie luat din nou de la zero in domeniu.
A o lua de la zero inseamna ca, la Bruxelles, Comisia Uniunii Europene sa renunte, in fapt, la asa-numita directiva Bolkenstein (dupa numele comisarului de resort), care prevede ca orice prestator de servicii din Uniunea Europeana poate opera oriunde in spatiul european fara obstacole birocratice.
Prin incidenta, ar urma ca, indiferent de locatie in cadrul Uniunii Euroepne, sa poata fi preferata, la contractarea unui serviciu (sa zicem de constructii), oferta cea mai favorabila sub aspectul raportului calitate/pret. Desigur, un factor de competitivizare. De fapt, s-ar fi "legiferat" ceea ce se intampla in practica si acum, dar nu "oficial" si nu pe scara larga.
De pilda, pentru a ne pastra in aceeasi arie de exemplificare, un serviciu de constructii, efectuat de o companie din Polonia sau subcontractat unei companii din Polonia, este ales, sa zicem, la Frankfurt, pentru ca este mai ieftin decat cel al unei companii germane, si aceasta indeosebi datorita folosirii unei forte de munca neplatite la fel ca forta de munca germana, chiar daca este utilizata
in Germania si nu in Polonia.
Asa-numita "Europa sociala" a sarit insa in aer! Toate privilegiile muncitorului francez sau german, puternic sustinut de o asistenta sociala ridicata – de altfel scump platita de contribuabilul francez sau german –, ar fi fost indirect afectate in numele unei competitivizari