Cu sapte clase primare, plus profesionala, poti conduce Opera Nationala. Cu o conditie. Sa te cheme Ludovic Spiess. Fostul mare tenor traieste si azi de pe urma gloriei din tinerete si rezista in functie indiferent de abuzurile sale ca manager.
Angajatii Operei Nationale il acuza periodic pe Ludovic Spiess de „comportament dictatorial" si de abuz de functie. Soprana Angela Gheorghiu a declarat recent ca directorul general al Operei pune bete in roate tinerilor solisti, impiedicindu-i sa cinte in strainatate. Cind mai prind curaj, balerinele marturisesc ca directorul Spiess le hartuieste.
Cum necum, tenorul cade in picioare de fiecare data. Marele Spiess are, s-ar zice, suficient capital de imagine pentru a rezista tuturor eroziunilor.
Descopera opera din intimplare
Pina la 19 ani, Spiess habar n-avea ca exista muzica de opera. Era matriter la o intreprindere din Brasov. Un coleg l-a dus pentru prima oara la un concert al Filarmonicii din oras. Atunci a dorit si el sa cinte. S-a inscris in corul fabricii Tractorul. Apoi si-a incercat norocul la Scoala Populara de Arta. O doamna Nasturas il respinge, spunindu-i ca n-are inclinatii muzicale.
Cind e chemat sa-si faca stagiul militar, Spiess se incrie in Ansamblul Armatei, corist. Cel care il ajuta sa-si cizeleze vocea este Gogu Dumitrescu. La 24 de ani, fostul matriter debuteaza pe scena Teatrului Muzical din Brasov. N-avea decit sapte clase primare si profesionala. A prins cintatul din zbor.
Tenor cu derogare de studii
Chiar si dupa ce debuteaza, Spiess continua sa aiba probleme. In primii ani, pe afisele din Romania, numele tenorului e metamorfozat in romanescul Liviu Spinu, deoarece nemtescul Spiess suna prost in acea perioada. Ironia sortii: pe atunci Spiess nu stia germana. In casa parintilor sai se vorbea romaneste.
In 1964