Pateurile vegetale, salamurile si crenvurstii vegetali sunt la mare cautare in perioada Postului Mare. Dar aceste produse sunt cautate si de vegetarieni.
de EUGENIA MIHALCEA IN POST In urma cu un an sau chiar doi, marii producatori de carne si mezeluri s-au orientat pe piata atunci cand au vazut ca au pierderi de pana la 30% la carne si la produsele din carne si au scos pe piata pateuri vegetale. Din soia sau alte preparate vegetale, cum ar fi nautul, pateurile, care costa intre 12.000-20.000 de lei bucata, au fost primele care au facut concurenta urzicilor si spanacului de pe tarabe. "In perioada Postului, atat a celui dinaintea Craciunului, dar mai ales in Postul Pastilui, marii producatori de carne si mezeluri au avut pierderi de pana la 30%", spune Sorin Dumitru Minea, presedintele Asociatiei Romane a Carnii. In 2004, scaderea vanzarii de carne a fost de 10%, iar tendintele pentru acest Post sunt chiar mai scazute, pana la 6%. Daca se adauga si produsele din carne, se ajunge la o scadere de 22-25%, conform Asociatiei Romane a Carnii.
CASTIG. Orientarea producatorilor pe perioada Postului catre produsele vegetale duce in schimb la cresteri ale vanzarii cu 7-8%. "De Pasti este importanta si vremea. Anul acesta, de exemplu, vremea a tinut cu noi, pentru ca in primele saptamani de Post au fost mai putine zarzavaturi si s-au vandut mai bine produsele vegetale", a precizat Minea. Asta in ciuda faptului ca pretul produselor de Post este mai mare decat cel al pateurilor sau mezelurilor din carne, din cauza tehnologiei mai complicate si a manoperei mai dificile, a componentelor mai scumpe.
ZONE. Piata de desfacere pentru produsele vegetale este in Moldova preponderent si in Bucuresti, slab sau chiar deloc in Ardeal. Cu toate acestea, marii producatori au scos la vanzare pateuri, chiftele, snitele, dar si imitatii de specialitati care sunt facu