Coruptia alunga investitorii. O propozitie pe care am auzit-o cu totii, dar care a ramas un enunt abstract. Care n-are legatura cu kilowattul, cu pretul la carne sau cu dobinzile pentru credit. Ei bine, ne-am pacalit. Ne-au pacalit.
Una dintre intrebarile la moda in dezbaterile intimplatoare legate de ce ne va aduce integrarea este: cu ce ramuri economice vom avea succes in Uniunea Europeana?
Ce vom putea produce cu mare succes, astfel incit sa putem aduce si sa avem bogatie in tara care sa poata fi mai apoi redistribuita in salarii mari, sosele bune, scoli ca lumea? Ungaria, de exemplu, a facut reclama in mai multe aeroporturi din Europa, timp de mai multe luni. A facut reclama, pe banii contribuabililor maghiari, la o forma de turism care aducea destul de clar cu turismul sexual.
Poate ca aceasta abordare este frivola, dar guvernul de la Budapesta si-a asumat-o. Ungaria produce foarte multe marfuri si servicii care sint cumparate de propriii cetateni sau de consumatorii din celelalte state ale Uniunii.
Chiar daca oferta include si pornografie sau prostitutie, 99,9% din produsul intern al Ungariei este facut din vinzari de fier, masini, lapte, pinza, servicii bancare sau consultanta.
La prima vedere, si situatia Romaniei este aceeasi. Si tara noastra isi face PIB-ul producind, vinzind ori cumparind cam aceleasi marfuri si servicii ca in cazul Ungariei. Proportia in anumite domenii variaza, dar grosul ramine acelasi.
Diferenta este ca, odata intrati in spatiul economic european, marfurile si serviciile celorlalte tari din UE vor presa asupra PIB-ului romanesc, incercind sa smulga bucati din el. Adica, iaurtul nemtesc se va bate cu cel romanesc, pe intreaga piata a Uniunii, inclusiv pe cea mioritica, pentru acelasi cumparator. Cel care e mai gustos, mai bine ambalat si, bineinteles, mai ieftin va c