Ieri dimineata, de pe Aeroportul Toulouse-Blagnac din sudul Frantei a avut loc primul zbor de proba al aeronavei A380. Evenimentul s-a vrut a fi un adevarat spectacol si a atras participarea a cel putin 50.000 de curiosi, dupa cum declarau agentiile de presa straine.
La Toulouse au fost instalate cu ocazia evenimentului ecrane speciale in pietele centrale pentru vizionarea decolarii, iar parcarile de la marginea orasului fusesera deja ocupate de luni seara. Daca intre Airbus si rivalul de peste Ocean, Boeing, rivalitatea dura de mai bine de 40 de ani, compania americana detinand suprematia prin modelul Boeing 747, cu o capacitate de 524 de pasageri, inaltarea lui Airbus A380 a fost revansa mult asteptata de producatorii europeni. S-a mizat mult in aceasta competitie pe succesul aeronavelor mari.
Ca atare, raspunsul pe care il pregateste Boeing, dupa ultimele declaratii ale reprezentantilor companiei, nu va mai putea fi constituit de un avion-colos. Asa ceva ar putea inspaimanta clientii. Se mizeaza mai degraba pe avioane mici pentru rute lungi si pe avioane mari cu un consum redus, care sa fie atractive in special pentru companiile aeronautice. Desi noul Airbus A380 va intra in circuit abia dupa un an de probe, in 2006, numarul de comenzi ferme inaintate pana acum se ridica la 154, o cifra colosala daca ne gandim ca Boeing nu are pana acum decat 69 de comenzi ferme.
Pretul de achizitie al modelului A380 este de peste 250 de milioande de euro. Cele mai multe comenzi au venit din partea operatorului Emirates, respectiv 43 de aeronave, urmata de Lufthansa cu 15, Qantas cu 12 si Singapore Airlines cu 10 aparate. Prima linie aeriana care va dispune de noul Airbus va fi Singapore Airlines, in primavara lui 2006.
Detalii tehnice
Fata de Boeing 747, A380 este cu 15 metri mai lat, cu 4 metri mai inalt, cu 2 metri mai lung, si cu