Razboiul la est de Bug a fost pentru armata romana mult mai dificil decat acela de la est de Nistru. Soldatii aveau de strabatut in mars zone imense.
de ILARION TIU DEPARTE, IN CAUCAZ
Operatiunile Germaniei si ale aliatilor sai in Caucaz au facut parte dintr-un plan strategic minutios prin care Hitler dorea sa puna mana pe resursele minerale de care avea nevoie. In aceasta campanie militara un rol important a avut-o aviatia, care a bombardat punctele de rezistenta sovietice pentru a inlesni inaintarea armatei de uscat. Prezentam mai jos amintirile aviatorului Dumitru Constantinescu, care a fost doborat de aviatia sovietica intr-o lupta aeriana, in timp ce se deplasa de la baza din Transnistria spre obiectivul din Caucaz: "Aveam o misiune care era una dintre cele mai importante misiuni de la inceputul razboiului si pana in perioada aceea. Trebuia sa mergem sa bombardam un depozit de carburanti, cel mai mare depozit de carburanti al rusilor.
PRABUSIREA. Insa intrand intr-o zona foarte puternica de artilerie antiaeriana, eu am avut nefericirea sa fiu izbit de un proiectil in baia de ulei si am luat foc. Am zburat cu parasuta, am urmarit avionul, care a mai zburat circa 30-40 de kilometri. Am sarit intr-o liziera de salcami. Aveam la mine cinci tigari si un chibrit antivant. Am fumat tigarile alea sudate. Aveam si doua tablete de ciocolata, ca eram sub jurisdictie germana si ne dadeau nemtii tot felul de bunatati. Eram foarte bine dispus, o euforie nejustificata. Am scos harta aeriana, am pus busola pe ea si a ajuns la concluzia ca nu mai aveam decat vreo 800 de kilometri de mers. Gandeam ca astia ii fac in 2-3 zile, cum eram infumurat. Am mers cinci zile si cinci nopti. N-am intalnit o gaina, un om, o cioara, o pasare, o vietate, o casa, o padure. Nimic."
PRINS DE NISTE COPII. "La un moment dat, a cincea zi de mers pe jos, pe cararea pe