Dupa cumpararea Connex de catre Vodafone si vanzarea unui sfert din Orange catre France Telecom, lansarea serviciului 3G certifica revolutia care a atins piata romaneasca de profil
Ce urmeaza si, mai exact, cine castiga?
3,6 miliarde de dolari - acesta este nivelul tranzactiilor operate pe piata telefoniei mobile de la inceputul anului pana in prezent. Potrivit ministrului Comunicatiilor, Zsolt Nagy, sectorul de profil din Romania este de 5,7 miliarde de euro, iar mai mult de jumatate din acest cuantum il reprezinta telefonia mobila.
Achizitionarea a 79% din operatorul Connex (societatea Mobifon SA) de catre Vodafone la un pret de 3 miliarde dolari (dupa aprecierea Bloomberg), precum si cumpararea de catre France Telecom a pachetului de 23% din Orange Romania cu 523 milioane dolari demonstreaza ca piata autohtona de profil este atractiva pentru marii jucatori.
Miza acestui joc o reprezinta clientii cunatificati, fireste, in bani. Bani multi vor veni odata cu introducerea la scara larga a serviciilor bazate pe tehnologie 3G. Pana acum, Connex este singurul operator care a intrat pe piata cu astfel de servicii; urmeaza Orange, care in 2006 va lansa noua tehnologie. Concurenta pe piata va fi mai mare dupa ce se vor adjudeca toate licentele 3G.
Pana atunci insa, cei doi principali competitori mizeaza pe suplimentarea numarului de clienti ai serviciilor de voce cu circa un milion.
Oul fix si gaina mobila
In Romania, primul pas spre telefonia mobila a fost facut imediat dupa 1990.
La inceput a fost telefonul fix cordless. Romanii mai cu bani sau cu rude in strainatate isi uimeau vecinii iesind in fata scarii cu un telefon fara fir. Spre mirarea colocatarilor, nu pierdeau nici un apel si nici nu alergau pe scari imediat ce suna telefonul. Acoperirea era mica, doar cateva zeci de metri. @N