Oglinda, oglinjoara...
Vasile Salaru
Oglinda, oglinjoara, cine-i cel mai bun profesor din tara? Iata o intrebare pe care si-a pus-o cu siguranta fiecare dascal. Iar daca cel ce pune intrebarea se regaseste in cele mai jos prezentate fara pretentia exhaustivitatii, are sansa de a primi raspunsul mult ravnit.
Competenta, maturitatea si experienta sunt cuvintele - cheie.
Increderea in sine orientata spre realizarea deplina a potentialului comunicand bucuria de a preda este receptata empatic de orice elev. Profesorul bun este drept si impartial, atent si sensibil la problemele elevilor. El incurajeaza dezvoltarea individuala, are rabdare si simtul umorului. Este ordonat si sistematic, stimulativ si imaginativ, capabil de a face fata complexitatii. Stabileste si mentine o atmosfera democrata, dand dovada nu numai de superioritate intelectuala, ci si de flexibilitate, receptivitate si intuitie. Dascalul dorit de elevi este prietenos, cald, deschis si are capacitatea de a-si recunoaste greselile. El apreciaza unicitatea unui copil si-l incurajeaza sa-si prezinte si sa-si dezvolte propriile idei, adaptand totodata materialul didactic in functie de fiecare elev in parte.
Revenind la intrebarea careia dorim sa-i gasim raspuns, ne vom referi si la parerile (voturile) elevilor pentru concursul "Profesorul anului". Acestia apreciaza, pe langa cele enumerate, profesorii "cool" imbracati la moda si mirosind a parfumuri fine. Dar mai ales sanctioneaza autoritatea, atitudinea defensiva, insensibilitatea fata de nevoile emotionale si intelectuale ale copiilor, lipsa de energie si dezinteresul in procesul de invatare-predare. Inertia in plan intelectual si preocuparea excesiva in privinta disciplinei, presiunea datorata timpului scurt avut la dispozitie sunt caracteristici nedorite ale profesorului.
Un alt rol important al profesorului e