Seful delegatiei Comisiei Europene in Romania, Jonathan Scheele, a apreciat - intr-o conferinta nationala din cadrul Proiectului Phare TVET pentru modernizarea invatamantului profesional si tehnic - ca angajatorii romani vor ca pregatirea elevilor din invatamantul profesional si tehnic sa fie imbunatatita, iar programa sa fie adaptata cererilor pietei muncii, pentru ca absolventii sa poata fi angajati mai usor.
Scheele a subliniat ca, in Romania, nu se mai poate vorbi despre educatie fara a lua in considerare cererile pietei muncii si ca sistemul actual de invatamant trebuie sa fie adaptat la noile sisteme economice. "Ceea ce produce scoala risca sa fie insuficient pentru angajatori".
Oficialul european a propus cresterea investitiei publice in dezvoltarea invatamantului profesional si tehnic, reducerea abandonului scolar si incurajarea intoarcerii in invatamant a persoanelor care au abandonat cursurile, pentru ca rata somajului la tinerii cu varste intre 15 si 24 de ani sa scada.
"Problema este ca, in Romania, nu exista o cultura a invatatului pe tot parcursul vietii. Profesorii nu sunt pregatiti sa invete, la randul lor, iar opinia publica nu considera ca invatamantul profesional si tehnic este o alternativa buna la cel teoretic", a adaugat Scheele.
Matei Dimitriu, director general al European Computer Driving Licence (ECDL) Romania si membru al Asociatiei Oamenilor de Afaceri, a declarat ca firmele asteapta de la acest tip de invatamant sa se adapteze rapid la cerintele de pe piata muncii, fiind dispuse sa ajute elevii in instruirea lor prin practici prelungite. "Practicile ar putea sa nu se deruleze numai in vacante, dar si in timpul scolii. Cu cat elevii beneficiaza de o perioada de practica mai mare - chiar si de sase luni - cu atat vor putea fi incadrati mai usor in companii", a apreciat Dimitriu.
74 la suta dintre angajati