37.800 lei pentru un euro este cursul valutar la care managerii romani spun ca firmele lor ar intra pe profit. Acesta este rezultatul unui studiu realizat de Grupul de Economie Aplicata pe un esantion reprezentativ de 170 de firme din industrie (GEA).
Managerii spun ca au nevoie de un curs cu 1.600 lei mai mare decit cel din prezent pentru a fi rentabili. Potrivit celui de-al doilea buletin industrial prezentat de GEA, cresterea leului in fata euro si a dolarului din ultimele cinci luni a creat probleme pentru 60 la suta din firmele din industrie. Mai mult, jumatate din nemultumiti sustin ca aprecierea leului le-a redus profiturile.
Pentru ca un leu puternic inseamna preturi mai mari la produsele exportate de Romania sau concurenta mai mare din partea importurilor, care vin la preturi mai mici. De exemplu, un produs care costa 100.000 lei pe piata romaneasca putea fi vindut pe pietele externe cu 2,5 euro in noiembrie 2004, cind cursul euro sarea de 40.000 de lei.
Acum,100.000 lei inseamna 2,75 euro, producatorii romani spunind ca sint nevoiti ori sa-si reduca profiturile, ori sa se resemneze cu vinzari mai mici din cauza preturilor mari.
Insa realizatorii studiului sint circumspecti privind nivelul optim al cursului anuntat de firme: "22,4% din repondenti nu au stiut sa raspunda, indicind o lipsa periculoasa a capacitatii de planificare a activitatilor".
Impozite mici chiar si pentru profituri mari
Studiul GEA semnaleaza ca doar jumatate din firmele ale caror profituri au crescut in primul trimestru al lui 2005, fata de sfirsitul lui 2004, au si platit impozite mai mari. Restul de 41,4% din firmele care au raportat profituri mai mari au platit impozite mai mici. Fie din cauza reducerii cotei de impozitare de la 25 la 16%, fie pentru ca au gasit cai pentru a ocoli legea.
"In aceste condi