A existat o vreme cind sucul de lamiie era cea mai populara metoda contraceptiva, iar sarcina se detecta cu ajutorul unui broscoi. Nu, nu este vorba despre Evul Mediu, ci despre epoca Ceausescu.
In octombrie 1966, Nicolae Ceausescu semna Decretul nr. 770, prin care romancelor le erau interzise avorturile, sub pedeapsa inchisorii; singurele femei care aveau dreptul legal sa solicite intreruperea sarcinii erau cele cu virsta peste 40 de ani sau cele care aveau deja cel putin patru copii in intretinere. Dictatorul vedea in acest decret certificatul de nastere al Omului Nou, obtinut prin purificare etnica si rasiala; de fapt, Ceausescu si-a semnat, in mod simbolic, propria condamnare la moarte – un sfert de secol mai tirziu, avea sa fie ucis chiar de „decretei“, copiii nascuti datorita decretului. Astfel s-ar putea rezuma filmul documentar Nascuti la comanda.
Decreteii de Florin Iepan.
Regizorul se numara, alaturi de Thomas Ciulei si Alexandru Solomon, printre putinii cineasti de valoare de la noi care au ales sa se specializeze in documentare. Intr-o cinematografie nationala care promoveaza inca documentarul „de arta“, „poematic“ sau „eseistic“, ei mizeaza pe productii de atitudine si cu impact social, dupa modelul impus in Occident (ginditi-va, de exemplu, la succesul urias al lui Michael Moore); nu e de mirare ca acesti tineri regizori reusesc sa obtina mai usor finantari din alte tari decit de la forurile competente din Romania. Revenind la Florin Iepan, cineastul in virsta de 36 de ani reprezinta un caz unic: pina acum el a reusit sa conceapa si sa realizeze peste 40 de filme documentare si productii tv (mai amintesc doar Cismigiu Hotel, Ultimul „jidan“, Peisaj dupa embargo si Unicul, adevaratul Tarzan, fiecare cu ecou social, la noi sau afara). Mai mult, in 1999, Florin Iepan a fondat Sub-Cult-Ura, una dintre primele companii independente