Un spectacol exceptional, aproape necunoscut marelui public: Marlene
Dupa cum lesne se poate ghici din titlu, piesa ii este dedicata celei despre care Presedintele Frantei, Jacques Chirac, avea sa scrie candva: "Numele Marlenei Dietrich, mai mult decat altele, se confunda cu insusi cinematograful. Multe, foarte multe actrite au devenit staruri, putine s-au transformat in mituri". Autoarea acestei excelente piese - tradusa cu binecunoscutul ei talent de Antoaneta Ralian - este Pam Gems (Iris Pamela Gems). Nascuta in 1925 in Anglia, licentiata in psihologie la Manchester University, ea colaboreaza cu Royal Shakespeare Company si, intre timp, scrie piese de teatru. Printre ele - Piaf (dedicata, desigur, acelei mari voci a sansonetei frantuzesti - Edith Piaf) si aceasta... Marlene. Piesa nu are nimic cu "telenovela", nimic "siropos". Este o radiografie lucida, nemiloasa si totusi tandra, a unui destin de exceptie, cu suisurile si coborasurile lui. Pam Gems ne infatiseaza o Marlene incoronata cu insemnele mitului, dar care este o fiinta din carne si sange, o fiinta care adora si care detesta, care a starnit pasiuni, dar care, iata, se simte atinsa de aripa cenusie a batranetii apropiate... O batranete cu care este hotarata sa lupte cu inversunare, muncind din rasputeri, facand turnee istovitoare. Cinica, lucida, dulce, duioasa, generoasa, agresiva, egoista, tiranica, razbunatoare, ironica, autoironica... Si cate si mai cate nuante ale firii ei, ale "exploziilor" ei de iubire ori de revolta, a surprins scriitoarea-psiholog Pamela Gems in aceasta piesa! Nu stiu cine a mai jucat pe vreo scena acest personaj. Dar stiu ca, invitata sa vada exceptionalul spectacol, oferit cu piesa ei, de Teatrul de Comedie din Bucuresti, Pam Gems ar fi deosebit de incantata de realizarea Catalinei Buzoianu - aceasta mare regizoare, cea care a pus in scena piesa. Si mai stiu ca ea ar