Cea de-a doua zi a dezbaterilor a debutat cu o tema cit se poate de interesanta: „invatamintul si viata culturala“. Trebuie inca de la inceput mentionat faptul ca dezbaterile, organizate sub forma unei mese rotunde, au avut un cadru mai degraba informal, atmosfera degajata indemnind participantii sa isi exprime dezinhibat sperantele si ingrijorarile. In prima parte a zilei, discutiile, moderate de Ioana Parvulescu, i-au avut in prim plan pe Victor Rebengiuc, Mircea Martin, Liviu Papadima, Luminita Marcu, Dinu Dumbraviceanu, Valentina Dediu si Otilia Pacurari.
Tema aleasa, generoasa prin natura ei, i-a incurajat pe cei prezenti sa evidentieze carente ale educatiei romanesti, gasita (poate) pe nedrept vinovata pentru degradarea vietii culturale. Mircea Martin a identificat unul din vinovatii denaturarii vietii culturale: televiziunea si programele de prost gust pe care le promoveaza contribuie la alterarea limbii romane, riscind „sa o faca nerecognoscibila“. M. Martin a subliniat ca mai periculoasa decit degradarea morfologica si sintactica (tot timpul) este degradarea fonetica a limbii romane. „Eu sint speriat de ceea ce aud la televizor si de ceea ce aud mergind pe strada. Limba romana este pe zi ce trece o alta limba care ne suna in urechi“, a declarat M. Martin. Mentionind scoala ca pe un posibil corector al erorilor cotidiene de exprimare, M. Martin a indicat si locul unde este nevoie de corectura si exigenta: accentul in primul rind trebuie sa cada pe ortoepie, pretentiile pentru ortografie fiind deja prea mari pentru lumea care ne inconjoara.
Profesorii universitari au semnalat inca o data degradarea invatamintului preuniversitar. In ultimii ani, tot mai multi profesori universitari se pling de slaba pregatire a studentilor veniti de pe bancile liceului. Trebuie sa ii reinvatam sa citeasca! Socanta propozitie este cu atit mai socanta,