Autostrada Soarelui, la inaugurarea lucrarilor(Foto: )
Drumuri incepute si neterminate. Sau facute de mantuiala. Insa, cine sa ceara socoteala Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR)? Poate doar Curtea de Conturi, fiindca, altminteri, accesul la informatiile referitoare la cheltuielile sau creditele externe contractate direct sau garantate de stat – mai greu de obtinut.
Asta in pofida faptului ca fondurile europene de care a beneficiat CNADNR sunt bani care fac parte din datoria externa a statului roman. Mai exact, sume uriase pe care le platim noi toti, contribuabilii. Iar rezultatul – in nici un caz unul satisfacator.
Motivul? Mai-marii Companiei in cauza au gasit de cuviinta ca, in loc sa pompeze banii in „drumurile noastre toate", mult mai nimerit ar arata o masina de lux la scara unei vile cu pretentii si alte asemenea nimicuri…
Asadar, potrivit Raportului pe anul 2003, organele de control ale Curtii de Control au efectuat verificari la 121 entitati care au beneficiat de credite externe contractate direct sau garantate de stat. Compania Nationala Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a demonstrat, dupa cum arata datele din Raportul Curtii de Conturi, ca s-a jucat cu fondurile obtinute pe obrazul si buzunarul romanilor.
Un adevarat jaf, in contextul caruia trebuie mentionat cel aproape un miliard si jumatate de lei din banii destinati Autostrazii Soarelui (autostrada Bucuresti – Constanta), care au „rasarit" ca o necesitate a unora de a-si rotunji, dupa cate se pare ilegal, conturile.
Mai precis, din imprumutul extern BEI 20328, contractat de Ministerul Finantelor de la BEI si subimprumutat apoi CNADNR, in valoare de 210 milioane de euro, Compania a oferit