- Cultural - nr. 105 / 31 Mai, 2005 Raft DICTIONARUL CINEMATOGRAFIC AL LITERATURII ROMANE Pe domnul Grid Modorcea il stiu parca de o viata. Am colaborat inainte de 1989 la SLAST amandoi, ne-am intalnit in aceleasi pagini, ca sa spun asa, ca apoi sa ne intalnim in teritoriul pasiunii comune, imaginea, in Televiziunea Romana, eu luptandu-ma la Stiri cu clipa, domnia sa, prin filmele realizate, luptandu-se cu eternitatea. Domnia sa este ceea ce noi numim si cu invidie, si cu un suras, un om harnic. Ca scriitor si cineast a tiparit 40 de carti, ceea ce nu e o performanta la indemana oricui. Mai ales cand acestea inseamna eforturi conjugate, talent, perseverenta. Grid Modorcea a incercat o reconciliere intre doua lumi intr-o aparenta competitie _ cuvantul si imaginea. Daca, biblic vorbind, "la inceput a fost cuvantul", Grid Modorcea ar cuteza sa spuna ca la inceput a fost imaginea, privirea surclasand limbajul in ordine ontologica. Dictionarul cinematografic al literaturii romane nu e un demers de duzina. Ba chiar cred ca, la cei 110 ani de la nasterea cinematografiei, e o carte de pionerat, cel putin in spatiul imaginii si cuvantului romanesc. In plina disputa privind suprematia cuvantului sau a imaginii, Grid Modorcea vine sa le impace pe amandoua, in consubstantialitatea lor de-a dreptul fatala. Si o face nu doar cu rigurozitate arhivistica, ci si cu subtilitate interpretativa. Cartea lui Grid Modorcea e deopotriva un studiu, cu pertinente analize critice, dar e si o carte cu virtuti literare, prin portretele realizate unor scriitori care au avut si deschidere spre lumea filmului. Partea de Dictionar propriu-zisa cuprinde fise, in ordine alfabetica, ale scriitorilor romani a caror opera a avut parte si de ecranizari sau care au avut tangenta cu cinematograful. Inventarul de Dictionar include si filmele de fictiune, dar si documentarele, filmul de televiziu