Potrivit unor documente publicate în revista de ştiinţă Addiction, companiile producătoare de tutun au modificat chimic conţinutul ţigărilor cu intenţia clară de a le face mai atractive pentru femei şi a stimula numărul de fumătoare. Documentele arată că magnaţii industriei tutunului se gândeau chiar la un moment dat să adauge la tutun substanţe care reduceau apetitul pentru mâncare, cu gândul de a promova fumatul ca pe o formă de control al greutăţii.
Companiile producătoare de tutun au încercat mai bine de 20 de ani, între 1970 şi anii ‘90 să pună la punct o cercetare prin care să le facă pe femei să devină dependente de ţigări. Cercetătorii de la {coala de Sănătate Publică Harvard au studiat o serie de documente interne ale companiilor de ţigarete, inclusiv Philip Morris, ca să vadă până unde s-a mers.
Publicitatea a fost dintotdeauna un mod de a asocia fumatul cu succesul şi atracţia. Una din mărcile de ţigări destinate femeilor a fost Virginia Slims, lansată de Philip Morris în 1968 cu sloganul "You've come a long way, baby". După şase luni de la lansare, procentul femeilor fumătoare din Statele Unite ale Americii aproape se dublase.
Cercetătorii de la Harvard au descoperit însă că industria tutunului a mers cu mult mai departe de metodele tradiţionale de tentare a consumatorului. Multe companii au făcut studii ştiinţifice de amploare ca să afle care sunt factorii psihologici care influenţează atitudinea femeilor. Ulterior, au modificat chimic conţinutul ţigărilor ca să le convingă pe femei să le cumpere.
E de aşteptat ca aceste concluzii să aibă un impact major în ţările aflate în curs de dezvoltare. |n vreme ce numărul bărbaţilor fumători e în scădere, se estimează că numărul femeilor care se apucă de fumat va creşte cu 20% în următorii 10 ani. (A.M.)
Potrivit unor documente publicate în revista de ştiinţă Addiction, companiile