Cu caracter de consideratii introductive, sunt necesare cateva precizari asupra a ceea ce este si ce face acest SAPARD pe plaiurile mioritice.
Agentia SAPARD, care este autoritatea de implementare tehnica si financiara a Programului SAPARD, a fost infiintata la sfarsitul anului 2000, prin Ordonanta de Urgenta 142/2000 si aprobata prin Legea 309/2001 cu completarile OUG 140/2001.
Agentia SAPARD este o institutie publica cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale. Scopul acestui organism il constituie implementarea tehnica si financiara a Instrumentului Special de Preaderare pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala, Programul SAPARD.
Agentia SAPARD are in structura o unitate centrala si opt birouri regionale de implementare a Programului SAPARD.
Uniunea Europeana a propus o alocare orientativa a fondurilor pentru fiecare stat candidat avand in vedere urmatoarele criterii: suprafata agricola, populatia ocupata in agricultura, produsul intern brut, situatia teritoriala speciala – zone defavorizate.
Pornind de la aceste considerente, aproximativ 153 milioane EURO vor fi alocate anual Romaniei de catre Uniunea Europeana pe o perioada de sapte ani, sub forma de credite nerambursabile, pentru a facilita adoptarea legislatiei comunitare din domeniu si pentru a imbunatati competitivitatea sectorului agricol.
Conform volumului acestei alocatii din partea UE, Romania ocupa locul secund (dupa Polonia). Sumei alocate de UE i se va adauga o co-finantare nationala din bugetul de stat, de 25% (circa 50 milioane euro anual).
Adaugand si contributia privata, costul total al punerii in practica a programului romanesc de dezvoltare rurala este aproximativ 300 milioane