Cu un buget substantial si cu garantii serioase, un oras ar trebui sa se imprumute mult mai ieftin, macar in comparatie cu o persoana fizica. Dobanzile platite din bani publici au ramas, insa, foarte mari. 85% din afacere apartine BCR.
In vara anului 2003, BCR incheia un protocol cu Ministerul Administratiei Publice pentru creditarea autoritatilor locale. Oficialii bancii a trebuit sa contracareze atunci acuzele unor parlamentari ai opozitiei, care sustineau ca se va asigura un acces la credite "in conditii exceptionale" pentru alesii locali ai PSD. Dupa doi ani, vedem ca BCR nu a oferit pomeni nimanui. Ba dimpotriva.
Dobanzile "negociabile la nivelul practicat de piata", situate initial in jurul a 21-22%, au ramas mult timp neschimbate. "Negocierea" nu a inceput sa functioneze decat recent, si doar la primariile care au stiut sa ceara.
"Am reusit abia la finele anului trecut sa renegociem cu BCR vechiul credit contractat in noiembrie 2003. Am decis convertirea lui in euro si am obtinut si o reducere a comisioanelor care erau dezavantajoase", spune Andrei Chiliman, primarul Sectorului 1. "Nu inteleg de ce pana acum nimeni nu a renegociat conditiile de dobanda. Doar este vorba de banii contribuabililor", adauga Chiliman. In urmatorii doi ani, bugetul va economisi peste doua milioane de euro.
Discrepanta dintre dobanzile mari, mostenite o data cu vechile credite aflate inca in derulare, este cu atat mai evidenta cu cat pentru noile imprumuturi primariile primesc oferte mult mai avantajoase. Intre timp, insa, concurenta a crescut puternic la licitatiile organizate de primarii.
Primaria Sectorului 1 a obtinut, tot de la BCR, un nou credit cu o dobanda stabilita in functie de dobanda BUBOR (media la depozitele plasate pe piata monetara interbancara) la trei luni, plus 0,75%. Ceea ce inseamna, in prezent, doar 10,