Administratia Bush a anuntat ca va inainta un raport la Organizatia Mondiala a Comertului (OMC) in legatura cu subventiile acordate producatorului european Airbus, informeaza The New York Times.
Disputa ar putea deveni cea mai mare din istoria organizatiei.
Motivul discutiilor este reprezentat de miliardele de euro primite de gigantii europeni si americani, Airbus si Boeing, sumele de bani implicate fiind cele mai mari din istoria organizatiei. Dupa luni de discutii tensionate, negocierile au esuat dupa ce europenii au propus o reducere, si nu o eliminare a subventiilor.
Reprezentantul comertului american, Rob Portman, a declarat ca va cere OMC sa formeze un comitet care sa medieze disputele. Hotarårea a fost luata dupa o discutie cu Peter Mandelson, reprezentantul european pe probleme de comert si dupa o declaratie publica neobisnuita a Statelor Unite.
Richard Mills, purtator de cuvånt al biroului de comert, a acuzat Comisia Europeana ca a dezvaluit presei termenii ofertei catre Statele Unite.
a??Am avut o intelegere cu europenii ca fiecare parte va reflecta in tacere in legatura cu ofertaa??, a spus acesta, adaugånd ca partea americana a fost dezamagita ca partenerii lor au vorbit cu presa.
O problema asupra careia a insistat Washingtonul fost ca europenii sa renunte la acordarea de subventii catre Airbus, precum si la ajutorul oferit pentru finalizarea proiectului A380.
Obiectivul discutiilor incepute in ianuarie a fost ca guvernele sa inceteze acordarea de subventii celor doi mari producatori si incheierea unei intelegeri in ceea ce priveste concurenta libera. Cele doua parti au afirmat in repetate rånduri ca prefera sa ajunga la o intelegere pe cont propriu si ca nu au nevoie de arbitraj. Administratia Bush a anuntat ca va inainta un raport la Organizatia Mondiala a Comertulu