Zilele trecute jurnalistii de pe forumul FreeEx au pus in discutie, din nou, calitatea si onestitatea produsului media in Romania. Cand cumparam o conserva, stim de pe eticheta cine o produce, ce contine, care sunt ingredientele toxice.
De ce nu stim, intreba un freeex-ist, cine sunt adevaratii patroni ai unor ziare, radiouri sau televiziuni influente, pentru a judeca mai usor mesajele si linia editoriala? De ce publicul nu are dreptul, ca orice consumator, sa reclame diferenta dintre continut si ambalaj si sa solicite asanarea pietei? Acest drept vrea sa-l apere un ONG infiintat recent, Asociatia Consumatorilor de Media.
In Romania peste 200 de televiziuni au primit licenta de la Consiliul National al Audiovizualului (CNA), din care 90% sunt locale. Cu numai un an in urma, CNA a izbutit sa determine posesorii de licenta sa ofere mai multe date despre actionariat iar informatiile au fost puse pe site. Oricine le poate citi.
Dar ce intelege? Antena 1, atribuita lui Dan Voiculescu, are un actionariat stufos din care nu lipsesc nume exotice: Crescent Comercial & Maritime sau Abacus LTD din Cipru abureste transparenta patronajului.
La PRO TV, actionarul principal, CME Romania BV (Olanda) e inregistrat in Bermuda, iar o alta firma cu participatie mai mica, Rootland Trading Ltd., reprezentata de Lakis Teodorou, e inregistrata in Cipru. Noroc cu Adrian Sarbu care autohtonizeza patronatul. Cvasidisparuta Tele7ABC are in spate, printre altele, Roumanieninvest-Societate anonima.
AlphaTV este patronata de o firma cipriota apartinand 99% unui Spyridon Hadjinicolau, asa cum Realitatea TV are ca actionar principal un Dario Colombo de la Bluelink Comunicazioni, societate inregistrata in Elvetia. Cu cat televiziunea are acoperire mai mare si o potentiala influenta nationala, cu atat puzzle-ul patronal devine mai greu descif