Festivalul International de Film Transilvania, pe scurt, TIFF, desfasurat la Cluj, a ajuns la a patra editie. Timp de zece zile (27 mai-5 iunie) sint de vazut 92 de lungmetraje si 40 de scurtmetraje din 39 de tari (un record pentru TIFF). De registrul noutatilor tin si largirea spectrului surselor cinematografice (pe linga filme nordice, britanice, asiatice, si filme din Bulgaria, Uruguay, Kirghistan, Afganistan s.a.) si atelierul de film intitulat Let’s Go Digital. Tot o noutate o reprezinta prezenta unui juriu FIPRESCI (Asociatia criticilor de film), compus din Cameron Bailey (Canada), Blanka Elekes Szentagotai (Ungaria) si Marilena Iliesiu (Romania). La capitolul premii, TIFF e de asemenea darnic, intre altele oferind premiul pentru intreaga cariera actorilor Annie Girardot si Gheorghe Dinica. Cit priveste componenta juriului din acest an, in el intra Keith Griffiths (producator, Marea Britanie), Alexandra Maria Lara (actrita, Germania), Miroljub Vuckovic (director artistic al Festivalului International de Film din Belgrad), Andras Fesos (regizor, Ungaria) si Laurentiu Bratan (critic de film, Romania).
- TIFF nu e un „simplu“ festival de lungmetraj, ci un brand
in cuvintul inainte din caietul-program, directorul festivalului, regizorul Tudor Giurgiu, isi exprima nedumeririle cu privire la modul in care TIFF e perceput in Capitala, respectiv in Cluj. Bucurestiul pare a considera festivalul un eveniment regional si lipsit de impact, iar Clujul il priveste inca sceptic, fara angajarea dorita de organizatori. Fara sa cunosc detaliile acestui raport de forte si presupunind ca exista o diversitate de pareri si-ntr-un oras si-n celalalt, pot sa constat, totusi, ca tensiunile sint cit se poate de prezente la nivelul cel mai de jos, acela al simplului spectator; revelator in acest sens mi se pare incidentul petrecut la o proiectie de matineu, cind