Suprematia CFR Marfa pe piata transportului feroviar incepe sa se subrezeasca. In ultimii ani, noii operatori feroviari privati au „muscat" aproape 20% din felia companiei de stat, obisnuita cu monopolul si tarife mari. In anul 2000, cand Autoritatea Feroviara Romana a licentiat prima companie privata de transport de marfa, multi au ridicat din sprancene.
Pe atunci parea o nebunie sa incerci sa-i „sufli" gigantului CFR Marfa un contract de transport. Profitand de avantajul monopolului, societatea de stat practica un enervant joc al tarifelor in fata clientilor, care nu aveau de ales. Intre timp, insa, lucrurile s-au schimbat. Peste 20 de societati feroviare private si-au facut loc pe o piata pe care CFR Marfa incepe sa piarda teren.
„Intre 2001 si 2005, societatile private au castigat 15-20% din piata transportului feroviar de marfuri", spune George Buruiana, director general al Servtrans Invest Bucuresti, unul dintre principalii operatori feroviari privati. Cu ani in urma, Buruiana a fost seful CFR Marfa si intelege bine ce-i lipseste societatii de stat.
„Tarifele practicate de companiile private sunt, evident, mai mici decat cele ale CFR Marfa. Dar nu cred ca nivelul tarifului este motivul principal pentru care multi clienti incep sa vina la noi, ci faptul ca suntem mai flexibili si promovam o relatie directa si aplicata. Avem o abordare de piata comerciala, spre deosebire de abordarea tehnicista a firmei de stat", explica Buruiana.
Insa Liviu Bobar, directorul general al CFR Marfa, priveste situatia cu destula seninatate. „Scaderea cotei noastre de piata este rezonabila. Nu ne deranjeaza. Concurenta este buna si pentru noi, pentru ca ne mai aprindem beculetele la unele aspecte", afirma el.
Problema e ca, pe langa operatorii feroviari privati, compania de stat trebuie sa faca fata si concurentei acerbe ven