Pe piata autohtona a tabacului da din coate cu succes, pentru a se instala in topul vanzarilor, un jucator venit din liga a doua: contrabanda. Bilantul ultimelor doua luni, respectiv al perioadei scurse dupa majorarea accizelor la tutun, este cel putin ingrijorator: volumul contrabandei cu tigari s-a dublat, vanzarile pe piata neagra crescand de la 2-3% la 5-6% din total
Tigarile sunt aduse din Ucraina si Republica Moldova, unde accizele sunt mult mai mici - o patrime, respectiv o treime fata de cele din Romania -, si sunt plasate prin piete si targuri. Contrabanda e la cote maxime in Moldova, in special in judetele de frontiera ale provinciei.
Cateva piete bucurestene - Progresul, Delfinul, Drumul Taberei, Valea Ialomitei - si angrouri - Flora fiind cel mai bun exemplu - sunt si ele puncte de desfacere pentru marcile de tigari contrafacute, fara timbre sau cu timbre false, marcile Saint George, Plugaru, Doina, MT, Carpati, Plai, Monkey si altele.
Acestea au preturi intre 7.500 si 15.000 de lei pachetul, mult sub ale marcilor comparabile calitativ, vandute cu acte in regula: Winchester, Snagov, Carpati etc. Cele mai ieftine sunt tigarile Fermier, care se gasesc la 7.500 de lei pachetul. Carpatiul moldovenesc costa 10.000 de lei. Tigarile Saint George se vand la negru cu 15.000 de lei.
La vanzarea in conditii legale, si Carpati, si Saint George costa 22.000, din care 15.000 lei reprezinta acciza si alte taxe. Prin urmare, producatorii autohtoni ai acestor marci si ai altora inregistreaza mari scaderi la vanzari, contabilizate in pierderi de ordinul zecilor de miliarde de lei lunar. Bani care intra in buzunarele contrabandistilor si ai celor care ii acopera.
Anghelescu contrabandist?
Marcel Cadar, director general la Galaxy Tobacco SA (fosta SNTR, producatorul marcilor Carpati, Marasesti, Snagov, Coloana)