Cinematografia romaneasca se afla intr-un moment de gratie.
Pentru cateva zile, la inceputul lunii mai, filmul romanesc a stralucit la Paris. O "panorama" a lui a fost organizata de Asociatia "Artroumain", la care au fost prezenti atat realizatori, producatori si actori romani, cat si oficiali francezi, dornici sa stranga legaturile cu "noul val" al cinematografiei romanesti. Motorul acestui eveniment a fost Daniel Burlac, presedintele Artroumain, care alaturi de Silvia Balea, directoarea Centrului "Cinema Le Latina", au reusit sa demonstreze pretentiosului public parizian ca Romania are un nou cinema, de care va trebui sa se tina cont in viitor.
"Noii regizori romani trebuie sustinuti si promovati"
- Ce te-a facut sa crezi ca e necesara o astfel de panorama a filmului romanesc la Paris?
Daniel Burlac: - M-am gandit ca este o excelenta ocazie de a pune la loc de onoare tanara si talentata generatie de realizatori romani, care se afirma acum pe scenele marilor festivaluri internationale. Ca sa dau un exemplu, am avut seara scurtmetrajului romanesc, in care toate filmele proiectate fusesera distinse cu un mare premiu: Apartamentul (marele premiu la Venetia), Trafic (Palme dOr la Cannes), Un cartus de Kent si un pachet de cafea (Ursul de aur la Berlin), Ajutor umanitar (premiat la Clermont Ferrand), Lanturile verzi (Dragonul de aur in Elvetia) si alte cateva. Cristi Puiu, Mitulescu, Hofer si cei din generatia lor au dus cinematografia romaneasca intr-un moment de gratie. Nu stiu cat de clar este lucrul asta pentru publicul din Romania, dar eu am incercat sa aduc noul film romanesc in sala, la indemana publicului francez obisnuit, sa-l scot din exclusivismul circuitului de festivaluri.
- Cand ti-ai dat seama ca filmul romanesc ar face impresie buna la Paris si ca trebuie adus mai aproape de publicul francez?
- Ideea o am