Perioada anilor 1950-1960, când în cărţile de muncă apărea inscripţionată funcţia sau meseria angajatului, fără însă a se face referire şi la salariul pe care acesta îl avea, este un adevărat coşmar de calcul pentru angajaţii Oficiului Judeţean de Pensii Mureş, implicaţi în programul de recalculare a pensiilor.
Această perioadă se regăseşte în cele 33.000 de dosare de pensie dintre anii 1981- 1990, care acum se află în plin proces de recalculare. "Dacă fostul angajat poate face dovada salariului avut în perioada respectivă este foarte bine şi, de obicei, se poate, pentru că perioada nu este chiar aşa de veche. Dar pentru cazurile în care documentele lipsesc, se va lua în calcul salariul minim pe economie, indiferent de funcţia sau meseria exercitată de pensionar în acea perioadă", explică Ileana Morent, directorul Oficiului de Pensii Mureş.
O altă perioadă dificilă este cea a anilor 1991-2001, când 85.000 de persoane s-au pensionat. Unii pentru limită de vârstă, alţii din frica de a nu fi concediaţi. Datorită inflaţiei de atunci, aproape lunar apăreau înscrisuri în cărţile de muncă pentru că salariile cu indexările de rigoare se modificau de la o lună la alta, dar în respectiva perioadă au apărut şi au dispărut meserii, aşa că trebuiau schimbate şi încadrările. Deoarece fiecare carte de muncă este considerată un caz aparte, datele se prelucrează cu atenţie maximă.
Termenele trebuie respectate
Termenul limită pentru recalcularea pensiilor este 31 decembrie 2005. Pentru a se putea respecta acest termen Casa de Pensii Mureş a angajat pe perioadă determinată 90 de persoane care se ocupă de recalcularea pensiilor, arhivare, corespondenţă şi relaţii cu publicul. "Avem 136.000 de dosare care trebuie rezolvate până la sfârşitul anului. Introducerea datelor în calculator, pentru un singur dosar, durează în medie o oră. De aceea se lucrează în două s