De peste zece ani, Grigorescu,Tonitza, Andreescu, Luchian, Iser, Petrascu si Mutzner bat recordul adjudecarilor la casele de licitatie. Le-au urmat, in ultimii ani, Camil Ressu, Jean Cheller, Rudolf Schweitzer-Cumpana, Corneliu Mihailescu, Nicolae Vermont, Theodor Aman, Theodor Pallady, Dumitru Ghiata, Jean Al. Steriadi, Francisc Sirato, Ipolit Strambu, Ion Theodorescu Sion, M.H. Maxy, Octav Bancila. Preturile, care, potrivit specialistilor, nu reflecta nici pe departe valoarea lucrarilor, implicit a autorilor, se situeaza intre 5.700 euro - O. Bancila - , si 59.900 euro, cea mai mare suma la care a fost vandut, in 2003, un Grigorescu. Cat despre topul vanzarilor in galeriile de antichitati, indeosebi in cele din Capitala, nu se poate spune nimic concret, de vreme ce patronii unora dintre acestea incearca, atunci cand li se pune aceasta intrebare, sa treaca sub tacere sumele sub pretextul unor considerente mai mult decat penibile. Si, totusi, cativa pretind ca in magazinele lor Grigorescu, Tonitza, Andreescu, Luchian si Iser sunt... nume frecvente. Chiar daca, in realitate, sunt niste falsuri grotesti. Pentru ca falsurile au existat dintotdeauna, iar vremurile noastre nu puteau sa faca exceptie. Abundenta falsurilor, de la Grigorescu la Brancusi, pare sa fi devenit o moda. Din acelasi motiv, aparitia unui Brauner, de pilda, la casele de licitatie nu prea mai starneste interesul colectionarilor, cu tot istoricul autentificarilor - credibil de altfel. Experienta falsurilor Brauner de pe piata romaneasca este mai puternica in constiinta posibililor cumparatori decat orice proba reala. Asa se explica de ce, in urma cu o saptamana, la o cunoscuta casa de licitatie, doua lucrari apartinand lui Brauner, nesemnate, provenind din colectia familiei, au ramas nevandute. In schimb, tabloul lui Grigorescu, "Drum de tara", nu a lasat loc nici unui dubiu, fiind adjudecat la suma de