Iată reliefată, cel puţin ca un subiect incitant de discuţie, latura conservatoare, "reacţionară" a lui M. Sadoveanu, comunizat de conjunctură: "în mod stupid s-a vorbit de iubirea de ţărani a lui Conu' Mihai. Da, i-a iubit. I-a utilizat ca gonaci de vînătoare. I-a contemplat, ca pe animale, în euforie biologică. Le-a ascultat poveştile şi le-a transcris limba. Această atitudine nu este o atitudine de luptător social şi de scriitor progresist. M. Sadoveanu este un scriitor paseist. Sentimentul său pentru natură, de pictor al plantelor, se împleteşte cu pictura animalieră. Vraja trecutului este vrajă strict voievodală. Istoria se face de voievozi, istoria n-o face poporul, în creaţia lui Sadoveanu. Acest scriitor moldovean, cu satanica lui cobiliţă de juvete, este un scriitor conservator, retrograd, reacţionar, paseist şi antiprogresist, aşa cum l-a prezentat, amplu, H. Sanielevici, în volumul Poporanismul reacţionar". Camil Petrescu e şi el sever amendat în postura sa bovarică de creator de sistem filosofic, de husserlian ce nu cunoştea limba germană: "Autorul este incapabil de a manevra idei. A spus, veleitar, că este omul care a văzut idei. Ideile nu se văd. Ideile se gîndesc. Camil Petrescu nu are dexteritatea elementară de a mînui ideile, fiindcă este semi-doctor în materie filosofică". La fel în postura aşijderea controversabilă de "mentor" care s-ar fi mulţumit să privească viaţa prin vitrina cofetăriei Capşa timp de 45 de ani: "Camil Petrescu a reprezentat, în extract, pe intelectualul veleitar moldo-valah, care a fugit de viaţă, de idei, de bătălii, dar le-a privit şi se socotea îndrumător. E tipul de voyeur care vedea viaţa sub forma unui lupanar. Dădea indicaţii severe. A scos ŤCetatea literarăť, revistă săptămînală, de orientare ideologică, dar numai cîteva numere. De minimis non curat praetor. A dat bătălii în teatru, unde a avut talent, vedea lumea