Puţini ziarişti se pot prevala de meritul de a fi pătruns inteligent şi delicat în intimitatea interlocutorilor, cu asentimentul deplin al acestora.Herlinde Koelbl, una din cele mai reputate artiste fotograf şi jurnaliste germane, laureată a numeroase premii de specialitate, autoare de albume fotografice însoţite de text şi chiar a cîtorva filme documentare, a reuşit această dificilă incursiune. Şi nu numai atît. Obiectivul fotografic şi dialogul cu subiectul-model surprind şi metamorfozele acestuia, cum se întîmplă în albumul de fotografii şi texte consacrate politicienilor germani, întîlniţi mai întîi pe cînd se aflau la începutul carierei şi apoi la apogeul puterii.Infinit mai riscantă este, cel puţin teoretic vorbind, încercarea de a intra în intimitatea scriitorilor.Dovezile acestei incursiuni le oferă albumul de fotografii şi texte apărut la Editura Knesebeck, unde Herlinde Koelbl şi-a publicat de altfel majoritatea lucrărilor în excelente condiţii grafice, devenite între timp, adevărate sisteme de referinţă pentru specialişti şi publicul cultivat. In albumul Im Schreiben zu Haus - wie Schriftsteller zu Werke gehen, titlu pe care l-aş traduce Scriitorii la ei acasă, obiectivul aparatului de fotografiat şi microfonul autoarei înregistrează încăperile, mîinile, instrumentele de scris, chipurile, vocile scriitorilor: Ernst Jünger, Herta Müller, Christa Wolf, Peter Handke, Sarah Kirsch, Elfriede Jelinek, Sten Nadolny, Christoph Ransmayr, Edgar Hilsenrath, Jurek Becker, Walter Kempowski, Hans Magnus Enzensberger, Monika Maron,... (am citat doar cele mai cunoscute nume).
Am întîlnit-o pe Herlinde Koelbl la un Tîrg de carte de la Frankfurt pe Main şi în forfota tipică evenimentului autoarea a avut amabilitate să -mi acorde un interviu la standul editurii Knesebeck. Cred că modelul Herlindei Koelbl merită să fie urmat şi în spaţiul cultural românesc. @N_P