Amenintati de vecinii moldoveni, rusi sau ucraineni, care produc mult mai ieftin decat romanii, producatorii locali de software au gasit solutia supravietuirii: specializarea la un nivel inalt tehnologic, si marirea numarului de contracte cu clientii occidentali.
Astfel, cel mai mare pavilion de la Systems, targul de IT pentru companii (B2B) ce va avea loc in Munchen in octombrie, va fi ocupat de Romania. Totodata, majoritatea firmelor locale au inceput sa produca mai mult programe IT sofisticate, care au ca tinta clienti "mai bogati".
Pentru piata romaneasca de programe informatice (software) s-a ajuns la preturi de 15-17 euro pe ora de lucru, iar ucrainenii au scazut tarifele cu pana la jumatate, spun specialistii.
Numita externalizare (outsourcing), vanzarea de programe sau intretinerea unor servicii pentru parteneri externi, din Romania, a atins in total circa 700 de milioane de euro anul trecut, spune presedintele Asociatiei Industriei de Software (ARIES), Alexandru Borcea. Din aceasta suma, 300 de milioane reprezinta productia de software.
"E drept ca ucrainenii si alti vecini sunt mai ieftini decat romanii cand vine vorba de produs programe pentru strainatate. Insa firmele romanesti cresc nivelul propriei specializari, si au contacte tot mai dese cu partenerii din afara", spune Borcea.
In octombrie, 24 de firme romanesti vor contacta in cadrul targului Systems de la Munchen parteneri din Germania si alte zone europene "unde se vorbeste germana", ne spune Ellen Richter- Maierhofer, marketing & communication manager al companiei organizatoare a targului, Messe Munchen International.
"Cele mai mari pavilioane aici le au Romania, Bulgaria, Ungaria si Cehia", a adaugat Richter-Maierhofer.
"Din statisticile de pana acum rezulta ca peste 54% din vanzarile de software romanesc sunt direc