Rezultatele de la Testele Naţionale, adică ceea ce s-a numit până acum doi ani “Examen de capacitate” ne arată că aproximativ 70 la sută dintre cei care s-au prezentat la examen au trecut cu bine de el. Mulţi dintre dumneavoastră veţi zice că nu e rău, dar vă înşelaţi. E foarte rău, iar, la multe şcoli, rezultatele au fost înfiorătoare. Cum altfel să numeşti situaţia, când dintr-o clasă de la o şcoală importantă din Târgu Mureş doar 3 elevi au reuşit să treacă un examen în care problemele puse sunt ridicol de simple? Evident, te întrebi unde e hiba, cum se explică o astfel de situaţie. Explicaţiile sunt multe, dar le putem împărţi în două mari părţi. Să le luăm pe rând.
Una dintre ele spune că există foarte mulţi elevi pe care nu îi interesează şcoala. De aici, numărul mare de absenţe, neatenţia şi indisciplina la ore etc. În acest caz, vina o poartă, teoretic, elevul, căruia îi putem pune în cârcă ignoranţa şi lipsa de bun simţ, însă nu putem trece la cealaltă explicaţie fără să recunoaştem că o vină la fel de mare, dacă nu chiar mai mare, o au părinţii acestor elevi.
Când o mamă îşi trimite luni de zile copilul la meditaţii, fară să verifice măcar o dacă dacă acesta merge sau nu la orele plătite, când un tată spune că e prea ocupat ca să ajungă o dată pe an la o şedinţă cu părinţii, e greu să nu îi consideri şi pe părinţi vinovaţi de eşecul copiilor.
A doua mare problemă este sistemul. Nu e doar părerea mea. O spun persoane importante din învăţământ. Un sistem care face ca mulţi profesori să-şi ţină orele cu gândul la cheltuielile de consum pe care nu le pot plăti, cu mintea risipită şi deloc motivată de cei din fruntea ministerului, este un sistem falimentar, iar rezultatul acestui faliment e acest procent de 30 la sută, copii care opt ani de zile au umblat la şcoală de pomană.
de Florin MARCEL
Rezultatele de la Testele Naţionale,