In mod concret, firma nemteana a iesit in cele din urma in evidenta datorita unor afaceri nu tocmai legale cu rulmenti, derulate discret prin intermediul a cel putin patru firme de import-export.
Anul trecut, de la IDAC Export 2000 SRL au fost eliberate 14 facturi fara acoperire reala, in baza carora au fost facute, normal, cereri de returnare a TVA.
Actele financiare respective aveau ca obiect unele exporturi de cherestea, pe fir intrand in postura de intermediar si o firma bucuresteana.
Finantele derulate prin parteneriatul celor doua firme asociate doar anul trecut se ridica la impresionanta suma de 275 miliarde lei, desi nemtenii nu au avut cherestea decat eventual pentru consolidarea halelor proprietate a societatii.
Pe langa faptul ca a "inghitit" sume de acest gen, IDAC a avut si un regim mai mult decat preferential in privinta decontarii TVA.
Astfel, daca o firma oarecare, fara mare sprijin la nivel de personalitati cu influenta, sta si asteapta cu lunile pana cand recupereaza cateva milioane de lei, nemtenii nostri, inventivi si plini de bune relatii acolo unde trebuie, isi umpleau buzunarele in doar trei-patru zile de la depunerea cererilor de decontare. Nu este un miracol, este pura realitate.
Drept este ca in aceasta situatie nu pot fi ignorate unele nume care s-au procopsit cu autoturisme proprietate personala chiar de la IDAC. La fel de adevarat este si faptul ca profilul firmei din Piatra Neamt tine de afacerile cu masini aduse din strainatate si apoi maritate pe la noi.
Insa unele semne de intrebare apar in mod automat, tinand cont de faptul ca persoane bine recunoscute in zona, precum Valerian Mihaila, fost director al Directiei Generale de Finante Publice Neamt (un Audi A6 de la IDAC), Toade