In ansamblu, piata auto a crescut in primele trei luni ale anului. Din aprilie, vanzarile de masini autohtone au scazut, iar vanzarile marcilor de import au mai crescut o luna. In fine, in mai, toata lumea a iesit pe minus. De fapt, individual, unele marci au continuat sa creasca, in timp ce grosul plutonului a privit cu amaraciune cum cifrele nu mai ating rezultatele anterioare.
Performerele sunt in majoritate firmele care au sustinerea companiilor producatoare.
Exista o explicatie, am putea spune, daca am parafraza o reclama la un produs pe care nimeni nu-l mai tine minte. Ca toate celelalte piete pentru produse de folosinta indelungata, si cea a masinilor «mici» (cum frumos erau ele denumite pana de curand) a cunoscut un reviriment odata cu relascarea fiscala.
In multe cazuri, castigul rezultat din reducerea impozitului era perfect pentru o rata la masina mult visata. In plus, anuntatele mariri la accize pentru autoturismele de import i-au facut pe multi sa se grabeasca, respectandu-se mentalitatea celebra deja in Romania: «Hai sa cumparam, ca de maine se scumpeste!».
Cam astea ar fi premisele generale ale cresterilor spectaculoase de pe piata autoturismelor. In particular insa, analiza cifrelor furnizate de importatori si producatori, prin intermediul APIA, scoate la iveala o evolutie diferita a marcilor.
Dacia creste, Daewoo se stinge
La producatorii autohtoni, situatia este oarecum previzibila. Dacia a cunoscut un boom explicabil tinand cont de lansarea modelului Logan. Dupa un varf inregistrat in martie, numarul de Loganuri vandute lunar s-a stabilizat, urmand sa creasca, probabil, odata cu lansarea versiunilor diesel.
Celalalt producator care inca mai conteaza, Daewoo, a pierdut teren pas cu pas, prevestind parca viitoarea inchidere a fabricii de la Craiova. Daca in 2004 cota sa