- Diverse - nr. 124 / 27 Iunie, 2005 Cel putin asa apare, la o privire superficiala, situatia din scoala romaneasca, cea despre care, mai deunazi, doi oameni realizati peste Ocean, la doua posturi diferite de televiziune, o elogiau peste masura, sustinand, nici mai mult nici mai putin, ca acumularile din anii de scoala generala si liceul din Romania i-au ajutat, decisiv, in realizarea lor in SUA. Daca mai socotim ca vorbeau doi oameni care au acumulat, pe langa multa stiinta, si multi bani, fiind milionari in dolari, multi sunt tentati sa se intrebe ce au toti cei care ocupa fotoliul de ministru al invatamantului cu scoala, deoarece, de la 1989 incoace, n-a fost ministru care sa nu fie atras de tentatia reformarii scolii romanesti. Fara indoiala ca avem nevoie sa racordam invatamantul romanesc nu doar la marile valori ale lumii, ci si la imperativele unei lumi tot mai competitive, copiii trebuind sa invete, de mici, sa razbeasca in viata, ceea ce acumuleaza sa fie pertinent, valoros si de durata. Oare asa stau lucrurile, din moment ce s-a si anuntat ca, din toamna, incepand cu noul an scolar 2005-2006, copiii romani vor invata mai putin dar mai selectiv? Foarte bine, multi se intreaba, cui foloseste acumularea unui volum de cunostinte teoretice, timp in care elevul nu poate opera cu concepte, nu are capacitate de selectie, n-are stiinta transpunerii cunostintelor teoretice in practica etc. Pe de alta parte, oamenii scolii, si nu doar ei, trebuie sa fie ingrijorati de nivelul cunostintelor acumulate de elevi in scoala generala, gimnaziu, din moment ce testele nationale, abia incheiate, denota o lipsa acuta de cunostinte de baza la nivelul absolventilor claselor a VIII-a, confuzii inacceptabile, "perle" care, dincolo de pitorescul lor, trebuie sa declanseze o reactie pe masura. Desigur, nu atat cantitatea, cat calitatea cunostintelor trebuie sa primeze, si cin