Comertul cu autovehicule din tarile Europei Centrale si de Est (ECE) a fost dominat clar pana acum de Polonia, insa recenta aderare a acestui stat la Uniunea Europeana, precum si cresterea nivelului de trai din Romania ne-au adus in pozitia de virtual lider al vanzarilor din aceasta zona.
In ianuarie, piata din tara noastra consemna o dublare a vanzarilor de autoturisme fata de aceeasi luna a anului 2004, in timp ce Polonia, Ungaria si Cehia, state care anul trecut se aflau pe cele trei trepte ale podiumului, raportau scaderi drastice ale inmatricularilor de masini noi. Era numai inceputul.
In februarie, Romania avea un ritm de crestere la autoturisme de 88,7%, in timp ce Polonia scadea cu 29,1%, Ungaria cu 9,2%, iar Cehia inregistra o urcare de numai 2,1%.
Rezultatele pentru primul trimestru din 2005 au fost acelea care le-au aratat clar analistilor ca Cehia si Ungaria nu au nici o sansa sa isi mentina pozitiile, iar Polonia intruneste toate circumstantele pentru a fi depasita si ea de Romania daca ritmul de crestere se mentine la acelasi nivel pentru inca un an.
De altfel, clasamentul tarilor ECE in functie de vanzari de autoturisme se modificase deja in favoarea tarii nostre. In primele trei luni din 2005, clientii romani achizitionasera deja 48.300 de unitati, iar cehii si maghiarii cumparau numai 27.844, respectiv 41.909 autoturisme.
Pozitia Poloniei era inca aceea de lider autoritar, insa si aici scaderea se afla la ordinea zilei, numai 66.005 unitati vandute fata de 98.460 in perioada ianuarie-martie 2004.
Aceste date sustineau ideea ca Romania are un ritm de crestere mult mai rapid decat al contracandidatilor la fotoliul de lider al pietei auto din ECE, rapoartele furnizate de ACEA (Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile) aratand chiar scaderi dramatice ale vanzarilor pentru Polo