Nu bugetul public este responsabil de cresterea deficitelor externe, ci expansiunea creditului intern plus aprecierea leului... provocarea pentru bugetul public nu priveste 2005, ci anul aderarii, care implica cheltuieli suplimentare inevitabile de circa 2,5-3% din PIB BNR a comunicat ca tinta de inflatie pentru acest an a fost urcata la 7,5% (de la 7%), iar cea de cont curent la 7,75% (fata de 6%).
S-a evocat posibilitatea cresterii TVA in 2006 pentru a mari veniturile bugetare. In decembrie 2004 am publicat randurile de mai jos:
"Continuitate si discontinuitate vor marca macroeconomia in 2005. Continuitate sunt mentinerea cresterii economice in jur de 6% din PIB, continuarea dezinflatiei si marirea deficitelor externe; in lipsa unor castiguri de productivitate spectaculoase, deficitele externe nu au cum sa nu creasca pe fondul aprecierii leului. Discontinuitatea priveste pasul nou de liberalizare a contului de capital (accesul non-rezidentilor la depozite in lei), introducerea leului greu in iulie si trecerea la tintirea directa a inflatiei.
Intentia de modificare a legislatiei fiscale, prin introducerea unei cote unice de 16% - se cuvine a fi judecata prin prisma impactului asupra constructiei bugetului si prin efecte asupra consumului si productiei; ea se inscrie in logica competitiei fiscale din Europa Centrala si de Rasarit.
Cota unica ar simplifica legislatia fiscala si poate influenta transparentizarea economieiâ¦
Trebuie spus insa ca impozitarea muncii (prin nivelul contributiilor sociale) este un mai mare impediment in crearea de noi locuri de munca, in iesirea economiei subterane la lumina. Cota unica este si o relaxare fiscala. Efectul asupra veniturilor bugetare, alte conditii fiind neschimbate, este de scadere a acestora - cel putin intr-o prima faza. Efectul asupra productiei este direct daca firmele vor folosi pr