Somati de incheierea primului semestru al noii guvernari, nu ne-am putea ierta sa trecem pragul semestrului doi inainte de a notifica succint un prim mini-bilant al mersului reformei ipotetice din sfera cinematica, pendinte de Ministerul Culturii.
- Dezinformare si opacitate
Nu, nu ne vom referi nicicum la filmele stagiunii recent incheiate, absolut suficiente ele insele pentru destituirea directorului general de la CNC si a anturajului sau, daca algoritmul politic al ministerului ar fi ingaduit analiza critica si anchetarea in consecinta a cauzelor si responsabilitatilor starii de fapt. Ar fi fost implicit ultimele probe pentru descalificarea juriilor viagere si a comanditarilor lor de la UCIN si UARF, cu cele aproximativ o suta de premii platite pentru produsele si mai ales subprodusele anului 2004 si cu contributia lor la blocarea timp de 15 ani a reformei institutionale extrafinanciare.
Or, in contextul dezinformarii si opacitatii, cade tocmai bine succesul anticipat pentru stagiunea urmatoare, cu premiera publica a filmului Moartea domnului Lazarescu, film realizat pe calea unei veritabile neodizidente a realizatorilor, dar care risca sa se transforme din acuza adusa sistemului nereformat in argument pentru perpetuarea lui.
In propusa notificare provizorie, nu ne vom atinge, hic et nunc, nici de modul cum s-au decis, sub acelasi algoritm simili-mafiot, Regulamentul concursului de proiecte din lunile aprilie-mai crt. si noul proiect de Lege a Cinematografiei. Mini-bilantul filmic reformist se limiteaza – ca unice raze de speranta in acest spatiu enclavic – la doua liste de nume transmise personal de doamna ministru Mona Musca: una la mijlocul primaverii, cealalta la inceputul verii 2005. Ele atesta sumar dar expresiv atit incercarile respectatei titulare a compartimentului guvernamental de a schimba ceva in bransa ce i-a fo