Peste 200 de tablouri pictate de-a lungul a 10 ani sunt marturia artistica a luptei omului cu natura. Jumatate din "Epopeea Bicazului", realizata de Iulia Halaucescu, este expusa la muzeul din Bicaz. Cealalta jumatate sta inca la mapa.
Supranumita "doamna acuarelei romanesti", Iulia Halaucescu este inca afectata de criticile aparute in revistele autohtone de arta, pentru ca a pictat nasterea unei ctitorii comuniste, Barajul de acumulare de la Bicaz. "Si totusi lacul asta are atata poezie! Muntele sfant al dacilor, Peonul sau Kogaionul, cum i s-a mai spus Ceahlaului, se oglindeste in el...", si-a "justificat" artistul plastic opera expusa, partial, in muzeul orasului de langa cel mai mare baraj din Romania.
TRECUTUL DIN VIITOR. Iulia Halaucescu a pictat "Epopeea Bicazului" in 10 ani. In timp ce muncitorii spargeau stanci si turnau betoane, pictorita batea cu piciorul zeci de kilometri pentru a surprinde pe sevalet viata de dinaintea marii schimbari a cursului Bistritei. "Ma intorceam din strainatate cand m-am intalnit cu profesorul Mircea Petrescu-Dambovita in tren, la Budapesta. I-am vorbit de locurile natale, Tarcau-Bicaz, si-atunci mi-a spus ca are nevoie de cineva care sa picteze locurile ce urmau sa fie acoperite de apa. Am simtit ca trebuie sa fiu prezenta acolo." Asa a fost convinsa Iulia Halaucescu sa primeasca o insarcinare de asemenea anvergura. Palatul Cnejilor, biserica lui Simion Barnovschi, Hangu, Stanca Dracului de la Poiana Teiului, plutasii de pe Bistrita, sate care nu-si mai aveau loc in noua geografie, portrete de tarani stramutati reconstruiesc in tuse si culori o istorie ingropata sub valuri.
O EPOPEE INCOMPLETA. "Aproape o jumatate din lucrari nu a fost expusa inainte de â89. Printre ele, «Cultul Mortilor», care vorbeste de stramutarea osemintelor din Cimitirul Hangu «in deal», la Chiriteni." De altfel, aceasta a fos